| |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
  |
| |
|
|
|
|
 |
|
gezien door Fab, 36 jaar, gepost op 17/11/2008 - quotering: 8/10 -  |
|
Eén der betere films van het jaar (al had hij wel korter gemogen) waarin een leraar zijn leerlingen tracht te inspireren met de nodige openheid van geest en wijsheid. Twee zaken die echter aan weinigen besteed zijn, zoals hij zelf al vrij vlug vaststelt...en zoals ook blijkt uit sommige berichten hieronder. |
|
 |
|
gezien door MNG, 7 jaar, gepost op 07/11/2008 - quotering: 8/10 -  |
|
Héhé, echt eens wat anders. Vinnig en genuanceerd portret dat op een bijna onderhuidse manier spijkers met koppen slaat.
Moge deze prent nog voor jaren op 'het schoolfilm' menu gezet worden.
Makes you think. |
|
 |
|
gezien door Arthouser, 16 jaar, gepost op 15/10/2008 - quotering: 6/10 -  |
|
Over waar ik recensies lees over deze film, wordt er met de sterren gesmeten. Ook won deze film de gouden palm in Cannes. Waarom hoor ik dan van iedereen, die de film gezien heeft, dat hij het echt niet waard is? Ik ging zelf naar de film kijken, en begreep deze mensen meteen. De film is langdradig, er zit heel veel dialoog in, en tegelijk ook zeer weinig vaart. Op ogenblikken waarop de meeste regisseurs zouden inpikken, wordt dit niet gedaan. De film schets wel een (tamelijk) realistisch portret van een klas 15-jarigen (ik kan het weten, ik ben er zelf 1) van tegenwoordig. De conclusie voor mij is een 6 op 10. |
|
 |
|
gezien door Ven, 53 jaar, gepost op 08/10/2008 - quotering: 5/10 -  |
|
Ongelooflijk dat dit de beste film zou zijn geweest op het voorbije filmfestival te Cannes! De film mag dan nog een realistisch beeld schetsten over het reilen en zeilen in een Parijse middelbare school, cinematografisch stelt dit echt niet veel voor. De naturelle vertolkingen (improvisaties?), de rusteloze camera, de sobere klankband,…geven het geheel een arty-farty tintje, maar boeien weinig. De aangehaalde problematiek kon u al in veelvoud zien in zeg maar Telefacts of andere Koppen, maar daar moet u dan niet de deur voor uit en zeven of acht euro neertellen. De film, en dat is dan meteen zijn grootste verdienste, stelt wel pertinente vragen over zin en onzin van (een bepaald type) onderwijs(systeem). “Ik heb dit schooljaar niets geleerd” en het slotbeeld van het lege klaslokaal, met een paar stoelen op de grond, vatten de malaise in het onderwijs (en de maatschappij) prangend samen! |
|
 |
|
gezien door tismai, 48 jaar, gepost op 08/10/2008 - quotering: 8/10 -  |
|
ben gene leraar, maar erg genoten van deze film...
de 2 uren film zijn gewoon voorbijgevlogen (net als 't schooljaar bij MarCCo) |
|
 |
|
gezien door marCCo, 39 jaar, gepost op 07/10/2008 - quotering: 4/10 -  |
|
Ha, die gouden palmen ! Er zijn er al wel meer fel gecontesteerde geweest, maar dit slaat toch wel alles. Dit is voer voor de fans van "het leven zoals het is" -wat by the way ik zelf in beperkte doses wel best kan smaken- en de aanvulling zou hier kunnen zijn " : de middelbare school in de grootstad". Want met "film" heeft deze "Entre les Murs" wel heel weinig te maken. Het is mij eigenlijk ook niet duidelijk of dit geacteerd is of een echte docu. Het glijdt voorbij, maar pakt je nooit bij de keel, we krijgen het verloop van een schooljaar te zien (dat na verloop van tijd wel heel erg snel vooruitvliegt) zonder echte uitwerking van personages. Van enige vinnige cameravoering of technisch vernuft is al evenmin iets te merken. Slecht of saai wordt het nooit, maar tenzij u zelf voor de klas staat zal dit weinig indruk maken en al zeker niet als je op voorhand gaat zien omwille van zijn Cannes-overwinning. Toch nog even in vraag stellen waarom al die "serieuze" mensjes die gewoonlijk zo hard neerkijken op alle reality-tv ,dit nu plots de hemel inprijzen (de focusknackboysclub op kop).... |
|
 |
|
gezien door markie, 31 jaar, gepost op 05/10/2008 - quotering: 9/10 -  |
|
Nog niemand gaan kijken ? Dit is de gouden palm ... Verwacht geen Amerikaans plotwendingen, maar een naturel/ realistisch verhaal ... zonder franjes ... Ongelooflijk knap gespeeld! |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|