|
| |
|
| |
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
  |
| |
|
|
1
-
2
|
|
 |
|
gezien door Filmliefhebber, 30 jaar, gepost op 15/11/2008 - quotering: 7/10 -  |
|
Linkeroever: wat een bizarre film was me dat. Maar hey, eindelijk een generatie Vlaamse filmmakers die de nodige durf aan de dag leggen. De film is verre van perfect maar geeft je heel de tijd een ongemakkelijk gevoel: laatste tijd niet meer zo veel geschuifeld in mijn zetel tijdens het kijken van een film
De hoofdactrice is superb.
Een zoveelste bewijs dat de Vlaamse cinema aan misschien wel zijn sterkste jaar ooit bezig is.
|
|
 |
|
gezien door rebel2067, 41 jaar, gepost op 04/09/2008 -  |
|
Aan Anneke: het lijkt wel of je een andere film hebt gezien of de symboliek nog niet helemaal hebt begrepen. Want dit was juist een heel spannende film waar je wel even moet voor gaan zitten. Zie mijn eerder commentaar. |
|
 |
|
gezien door anneke, 32 jaar, gepost op 26/05/2008 - quotering: 4/10 -  |
|
De personages zijn veel te oppervlakkig, het verhaal rammelt aan alle kanten, en de film is (jammer genoeg) absoluut niet spannend en op sommige momenten zelfs lachwekkend. Ik vond dit een dappere poging van Van Hees om eens een minder conventionele vlaamse film te maken, respect daarvoor, maar het resultaat was jammer genoeg niet wat het had kunnen zijn. |
|
 |
|
gezien door jim - Koekelare, 52 jaar, gepost op 14/04/2008 - quotering: 8/10 -  |
|
Er genoten van deze film, die geen moment heeft verveeld. Misschien is de erg mooie waalse film 'Calvaire' nog wat geloofwaardiger, al was het maar omdat men daar de sexen gelijk behandeld en geen mannelijk naakt schuwt. Iets wat men hier nog niet durfde. Schoenaerts had anders wel een lichaam dat best mocht gezien worden...
Misschien ook een beetje te veel 'weerwolf' toestanden...
Anders : erg goed geacteerd, mooi camerawerk, zeer goede muziek, soms zelfs poëtisch. Kortom : een heel goede Vlaamse film. De beste sedert jaren, een hoop op meer van dat ! |
|
 |
|
gezien door Dominique Geerardyn, 23 jaar, gepost op 13/04/2008 - quotering: 6/10 -  |
|
De symboliek in deze film vond ik zeer geslaagd. Voor vele mensen ontgaat die. Want tot 5 minuten voor het einde hopen ze op een mooi einde met de reddende ordediensten in een hoofdrol. Spijtig genoeg voor hen, en gelukkig voor deze film wordt de lijn gevolgd. Alleszins een zeer geslaagd experiment. Film die ook enkele zeer mooie seksscènes bevat, enkele leuke dialogen, een verhaallijn om achterover te vallen en dus vooral zéér veel verwijzingen. Ik heb dus, ondanks dit totaal niet "mijn genre is", genoten van deze film. |
|
 |
|
gezien door overcomes, 34 jaar, gepost op 08/04/2008 - quotering: 8/10 -  |
|
De Amerikaanse filmindustrie zit in een slop door de scenaristen. De Vlaamse film kent een ware revival !! Deze film is een film om je vingers van af te likken. Het kon zo een verfilming zijn van een boek van Stephen King. Schoenaerts en vooral Kuppens spelen de pannen van het dak. Enig minpuntje, maar dit is persoonlijk, de camerastandpunten hadden soms anders mogen zijn waardoor de spanning meer opgedreven kon worden. Maar zeker de moeite voor mensen met stalen zenuwen !! |
|
 |
|
gezien door Wouter van Hout, 32 jaar, gepost op 07/04/2008 -  |
|
Tomneer,tomneer,tomneer. Wat een giftige en idiote reactie! Toevallig zelf een gefrustreerd artiest? En ja inderdaad, Matthias Schoenaerts heeft het allemaal: talent, uitsraling, charisma, the looks, enz... En ja natuurlijk lopen er afgunstige en kortzichtige mensen als jij rond! Maar probeer volgende keer jezelf iets minder belachelijk te maken en iets coherentere onzin te schrijven.
En dan nog eens: Linkeroever is a must see!! |
|
 |
|
gezien door rebel2067, 41 jaar, gepost op 06/04/2008 - quotering: 9/10 -  |
|
Heel knap gemaakte film waarin je allerlei puzzelstukken krijgt aangereikt die je pas op het einde van de film kan plaatsen in het geheel. De spanning wordt geleidelijk opgevoerd ondersteund door de soundtrack. De film kent weliswaar een open-eind waar verschillende interpretaties voor mogeljk zijn. Maar voor mij symboliseert het einde het offer voor de wedergeboorte. Het hoofdpersonage(Marie) symboliseert de zuiverheid ook door haar naaktheid en mooie haast perfecte lichaam. Op het einde kruipt ze als het ware terug naar de wereld en wordt wedergeboren. Het tweede hoofdpersonage (Bobby) staat voor mij meer symbool voor het 'duivelse' schijn bedriegt. Zijn masker valt pas naar het einde toe af (vechtpartij begrafenis, duivelse masker op het einde). |
|
 |
|
gezien door Tomneer, 26 jaar, gepost op 04/04/2008 - quotering: 2/10 -  |
|
Ik ben alles behalve een filmkenner, enkel iemand die sporadisch ontspanning zoekt in een bioscoopbezoek.
Enfin de film:
-walgelijk flinterdun scenario, waar de regisseur zich blijkbaar verloren in zijn eigen metaforisch gewouwel, trekt op niets.
-een Matthias Schoenaert die zich een Marrokaans accent aanmeet, om weet ik veel welk personage neer te zetten
- non fictie, wordt fictie, word science fiction en werd uiteindelijk niets
-bloot als usp--> chapeau mijnen heren
-gesponsord door vaf (maw dr staat), dit impliceert dat enkele -wss goedmenende - amateurs hun absoluut hoogstaand gezwets - na consumptie van enkel joints - hebben mogen verfilmen
- een opeenstapeling van irrelevante scènes, die men tot een film gedoopt heeft
- dhr schoenaerts heeft ter voorbereiding van de film blijkbaar meer in de gym dan dictieles gezeten, het moet gezegd, de film is volwaardige propaganda voor zijn gespierd lijf, doch irrelevant
- de essentie van de film: als uw linkse knie begint te rotten, moet je op je hoede zijn (wss heb ik de pointe gemist)
-film voor minderwaardezoekers ipv meerwaardezoekers
- deze film is duidelijk gemaakt om dat enkele regisseurs/acteurs (wss vriendenclubje) op een (rot) ei zaten, dat uitgebroed moest worden, jammerlijk genoeg ben ik daar slachtoffer van geworden, duidelijk enkele ego's die vanaf nu hopen op een status van "artistiek volbloed" bij hun links publiek
dank om mijn avond te verkloten
vr gr,
tom
|
|
 |
|
gezien door LaundroMat, 33 jaar, gepost op 02/04/2008 -  |
|
Dag Wouter,
Ik ben helemaal geen gefrustreerd acteur of regisseur, ik ben gewoon iemand die veel en graag films kijkt, en geen experimentele of run-of-the-mill film uit de weg gaat.
Ik blijf er bij dat "Linkeroever" een op zijn best matige film is, die heel wat mankementen vertoont. Het een avant-gardistisch meesterwerk noemen is er ver over...
Ik ben trouwens vooral ontgoocheld door de lovende kritieken, en vrees dat de heren critici zich laten verblinden dat het een film "van bij ons" betreft. Een andere poster hier vermeldde Calvaire, en daarvan kan ik beamen dat die stukken beter is dan Linkeroever. (En Calvaire kan je trouwens bezwaarlijk mainstream noemen).
Maar lezers dezes, laat mijn kleine mening je er zeker niet van weerhouden naar Linkeroever te gaan kijken. Misschien ben je een Wouter en vind je het fantastisch, misschien ben je een LaundroMat en vind je het maar zo-zo. So be it. (Trouwens, Wouter, ik begrijp je hevige passie jegens deze film en haar kritikasters niet. Een mens zou beginnen denken dat je er iets mee te maken hebt gehad :) |
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
|
|