Login Inschrijven
Paswoord Opslaan 
Home Films Programma Bonus Forums Agenda Services  
De mening van de bezoekers Open forum Gebruiksvoorwaarden   fr

Bienvenue chez les Ch'tis

La fiche du film Media L'avis des utilisateurs Les horaires en salles L'actualité relative à ce film

Een film van Dany Boon met Dany Boon, Kad Merad, Zoé Félix, Line Renaud, Philippe Duquesne, Michel Galabru, Stéphane Freiss, Zinedine Soualem

Aantal berichten: 11 - 10 stemmen - Gemiddelde: 62%  Geef uw mening over deze film  -  Zich inschrijven

1  -  2
gezien door dsteelandt, 27 jaar, gepost op 09/11/2008 - quotering: 8/10 -
Graag hadden wij een commentaar gegeven vanuit een ander standpunt namelijk dat van 2 Vlamingen die op een Noord-Franse berg (le mont Cassel) niet ver van Bergues wonen. Nord-Pas-De-Calais kampt al sinds oudsher met vooroordelen. Niet enkel de Zuid-Fransen, maar ook de Vlamingen zijn zwaar bevooroordeeld. Danny Boon haalt veel van deze vooroordelen aan in de film en de Noord-Fransen (wij rekenen onszelf daar ook bij, want wij wonen hier wel degelijk enorm graag) kunnen dit alleen maar toejuichen. Zelfs onze familie had diezelfde vooroordelen tov Noord-Frankrijk. 'het is daar vuil', 'wij kennen enkel het beeld van de luidruchtige, dronken Fransman van het noorden'. fout, fout, fout,... Wij vinden de humor leuk (typische humor van de fransen in het noorden) en ook wij verstonden de lokale inwoners niet in het begin maar nu kunnen wij ook al een aardig mondje Ch'tis. In het Noorden is deze film een succes, dit is een opkikker voor ons!
gezien door Martin59, 49 jaar, gepost op 27/10/2008 - quotering: 1/10 -
Ik heb geprobeerd de film uit een neutraal standpunt te bekijken, los van alle commentaren die ik erover had gehoord in de afgelopen maanden. Ik beken dat ik helemaal geen fan ben van Dany Boon. Verdict : een tragedie, een waardeloos product, de onwaardigste der films op TF1. De ultieme leegte, lomp, zeer lomp. Bekrompen humor tegenover mindervaliden, kindermishandelaars, drankverslaafden, een overbodige drijfveer in het filmbegin. Geen twijfel , Frankrijk verveelt zich dat doet pijn. De acteurs zijn archislecht, een mager scenario én kompleet onsamenhangend, een overzicht van een onbeschreven platheid. Het doet regelmatig denken aan het geluid van een aankondiging uit de regio Nord Pas de Calais. Dany Boon zoekt de lach op doch hij bootst vooral de zwakzinnigheid na, dit vertelt veel over diegenen die zijn film grappig vinden. Voor mij is het succes van deze film volkomen onbegrijpelijk. De lovende kritieken van de kijkers en van de pers maken me sprakeloos. Het verzachtende effect (iedereen spreekt ch'ti in Frankrijk) maakt me neerslachtig. Het enige lichtpunt die ik van de film vond en echt begreep ,als kijker van TF1, en die voor Sarkozy heeft gestemd, is echt zwaar ontgoocheld over de voldoening tegenover de subculturen in dit genre. Arm Frankrijk!
gezien door tstropke, 62 jaar, gepost op 16/09/2008 - quotering: 8/10 -
Pretentieloze, ontspannende film. Eindelijk nog eens een leuke Franse lachfilm. Niet te zwaar aan tillen, gewoon genieten.
gezien door Hans25, 16 jaar, gepost op 28/07/2008 - quotering: 9/10 -
Ik vind dit best wel een leuk filmpje!
gezien door Arthouser, 16 jaar, gepost op 27/07/2008 - quotering: 7/10 -
Deze film heb ik gezien met het hele gezin, en zo hoort het ook. Een mooie prent, met (tamelijk) goede humor, misschien nog meer naar ouderen dan naar jongeren gericht. Wel jammer dat in de ondertiteling vele (taal)grappen verloren gaan, als je Frans kan is de film dubbel zo leuk. "Eindelijk weer een komische film van Franse bodem, na het gat dat Louis de Funes achter zich liet", zou je denken, maar toch reikt deze film nog niet aan de enkels van La Gendarme.
gezien door winnetou, 50 jaar, gepost op 03/05/2008 - quotering: 6/10 -
Niet zodra had ik, na het zien van de film "88 Minutes"? de loftrompet gestoken over de éérste jaren van de Kinepolis (lees : Pentascoop in Kortrijk) of ik mocht deze avond nog eens de sfeer van de (héél) oude dagen beleven. Met een trouwe "compagnon de route" naar de Kinepolis in Oostende gestoomd. Dààr brandde immers de gas. De film uitgekeken en er is goed nieuws en er is....minder goed nieuws. Eérst het minder goede nieuws : de film is flauw, voorspelbaar à la Fernandel-Bourvil-De Funès....maar dan 40 jaar later. Niet erg goed, dus. NOG : het mooie stadje Bergues komt onvoldoende in beeld. Bergues heeft enkele prachtige huizen/gevels, goed bewaarde stadswallen met water en al (VAUBAN !!! Zie ook Ieper, Menen, Veurne, Rijsel, Maubeuge, Grevelingen, Fort Knokke, Oudenaarde, Bitche, Belfort, etc. Geniaal Vestingsbouwer in de tijd dat "het geschut" zijn intrede deden en hoge, rechte, lange muren héél kwestbaar werden en de vestingen de grond in slopen, in STER-VORM) één of 2 schitterende stadspoorten, unieke pitoreske hoekjes, een mooi park op de heuvel, een stuk van een oude abdij (meen ik me te herinneren) maar daar wordt allemaal geen shot aan besteed. Een GEMISTE KANS voor dit arme stadje ! Het GOEDE NIEUWS ? De zaal was ongeveer "half-vol" en niet alleen was ik er "één van de jongsten", ik geloof (het is dus 2 mei en lang week-end) dat de meerderheid van de aanwezigen Franstalingen waren. Brusselaars en Walen die dit mooie week-end in Oostende komen doorbrengen, vermoed ik. Wel, héél, héél lang geleden dat ik nog zo'n ambiance "très bon enfant" heb mogen meemaken. Niet alleen was het publiek goedlachs en gemanierd (!!!) ; toen op het einde van de film nog wat "bloopers" werden getoond bleef iedereen, rechtstaand of hangend, al naar gelang hij zich bevond, zonder de minste gêne kijken en LACHEN. Een unieke ervaring ! Om de avond goed te besluiten nadien in de bistro op de hoek (de naam al vergeten) nog samen met mijn maat 12 oestertjes met 2 glazen witte wijn gedegusteerd. En een koffietje. Prachtige avond, absoluut UNIEKE sfeer. Slechts 5 voor de film 2 voor de ambiance - 1 voor de gemiste shots van Bergues. Merci ! O ja, natùùrlijk heb ik aan mijn compagnon beloofd, moéten beloven om haar eens uitgebreid dat stadje te tonen. Mensen, de keren dat ik op die markt geparkeerd heb en een (één ?) picon ben gaan drinken in die etablissementen. Ik herkende zelfs de terras(sen) toen ze frieten gingen halen ! Bergues, c'est chez nous !
gezien door winnetou, 50 jaar, gepost op 01/05/2008  -
Ook gehoord dat deze film een onwaarschijnlijke hype (heeft) veroorzaakt in Frankrijk en ik moét er zeker heen. Ik kom nog al eens in Bergues, Kassel, Hondschote, Hazebroek, St-Omer, Arras, etc. Onlangs nog die 2 "bunkers van Hitler" gaan bezoeken. Vooral La Coupole is in-druk-wek-kend ; zie www.lacoupole-france.com ! De oudste windmolen van (West ?) Europa staat daar trouwens ergens en is in zéér goede staat (Hondschote ?). Ge moet er eens op de kerkhoven gaan kijken : bijna niets dan Vlaamsche namen. Maar de Vlaamsche taal zélf heeft de Franse bezetter (!) zéér bewust naar de kl.ten geholpen. Hier en daar vind je nog een ouwe zonderling die zogezegd wat Vlaamsch spreekt maar érg overtuigend is dat niet (meer). Ooit ontmoette ik er een priester die elke (flauwe) Vlaamsche mop afrondde met "pak'n dien mee over de skreve" en de skreve = de grens. Er is in elk geval veel armoede in deze achtergebleven streek. Hoewel er, volgens mij, érg veel veranderd is door de Chunnel die 40 km van Bergues in Calais aankomt.
gezien door markie, 31 jaar, gepost op 01/05/2008 - quotering: 7/10 -
Leuke film zonder meer!
gezien door jim - Koekelare, 52 jaar, gepost op 14/04/2008 - quotering: 7/10 -
Het is een pretentieloze film die u toch goed aan het lachen brengt. Zeker alle kniezende en knorrende postbodes zouden deze moeten gaan kijken. Als je deze streek wat kent komt het ook nog prettiger over. Mr. De Ruyter is echt wel te intellectualistisch bezig. Dit is gewoon een feel goeed movie. In de zaal waren trouwens veel noord-fransen afgezakt : jer herkende ze niet alleen aande taal maar ook aan de wat aftandse kledij en het niet vetrouwd zijn met een cinemazaal. Het maakte het geheel nog echter...
gezien door DeRuyter, 31 jaar, gepost op 12/03/2008 - quotering: 2/10 -
« Bienvenue chez les Ch’tis »…in Sint-Winoksbergen !!?? Deze film is een ramp voor de Frans-Vlaamse cultuur. Uitleg : ‘Stilte, opname! Men gaat een film in Sint-Winoksbergen spelen, met Dany Boon !’ Le Journal des Flandres (sic) heeft er voor gezorgd dat de titel niet in de eerste pagina voorkomt, een manier om een polemiek te vermijden die voor een paar knorrepotten bestemd is. Het zou inderdaad spijtig zijn moesten er zich moeilijkheden voordoen. Oordeelt U maar : een komedie (filmkunst) werd net gespeeld in Sint-Winoksbergen (Bergues, naast Duinkerke). Een grote productie met hindernissen, maar ook met economische gevolgen… Men belooft ons een soort verheerlijking van de karikatuur ‘ch’ti bobo prolo pour Parisiens’ met de weergaloze Dany Boon in de hoofdrol. Door het feit dat deze film zich in de regio Vlaanderen-Artesië-Henegouwen (of Nord Pas de Calais) afspeelt, voor een aantal lieve mensen die allen het Picardisch spreken. Sorry, ik bedoel ch’ti ; als men bovendien begint stipte woorden te gebruiken … ‘Dans ch’nord’, in Sint-Winoksbergen De brave Kad Merad is dus postbode in het zuiden van Frankrijk, in Salon de Provence. Hij ondergaat een disciplinaire straf want hij heeft gelogen om zijn overplaatsing naar Cassis te hebben. Raad eens waar hij zal overgeplaatst worden ? Inderdaad, U hebt het geraden ; dans ch’nord, in Sint-Winoksbergen. Voilà , men bespaart U het vervolg… Het is het ogenblik om U het lezen aan te bevelen van ‘L’âme flamande à Bergues Saint-Winoc’ (1) door Joseph Dezitter of om de gedichten van Emmanuel Looten opnieuw te beluisteren… Grove nalatigheid van de Andere Regionale Cultuur Het gaat natuurlijk niet over een complot tegen de Frans Vlamingen met de keuze van Sint-Winoksbergen voor deze film. Het is alleen maar het gevolg van een grove nalatigheid van de Andere Regionale Cultuur van de Franse Nederlanden. We zullen andere steden zien in deze film, maar met zo’n titel (‘Bienvenue chez les Ch’tis’), de plaats van het draaien kon in geen enkel geval zich tussen de Leie en de Noordzee bevinden ! Als we denken dat Dany Boon afkomstig is uit Armentiers, een stad net ten zuiden van de Leie (…). Dit alles is om te huilen, ja, te huilen, want de film zal zeker een groot nationaal volksucces hebben wanneer hij in de bioscopen zal uitkomen woensdag 20 februari 2008. Zijn succes is verzekerd. De kinderen van Sint-Winoksbergen zullen begrijpen dat ze geen Vlamingen zijn, maar ch’tis. Misschien zullen ze opnieuw de beste dialogen van de film spelen… Ze zullen zeggen aan de kinderen van Hooimille of Warrem : ‘T’es d’min coin ti’ (jij bent van mijn streek)… Voilà, de wegwals van de ch’timisation heeft ons verpletterd. De Vlaamse Cultuur bloeit opnieuw, maar ze is zo kwetsbaar… Wat stelt ze voor tegenover de pseudo ch’ti cultuur die tegenwoordig zo sterk in zwang is ? Het is zeer onwaarschijnlijk dat de echte liefhebbers van Picardische cultuur zich verheugen over de manier waarop ze is verdraaid om te bevallen aan bobos op zoek naar een geforceerd gezelligheid die niet de hunne is. Weten ze dat de Frans-Vlaamse cultuur bestaat ? Op dit gebied zijn La Voix du Nord (een dagblad) en France Bleu Nord (een radio) ontzettend actief. Die twee regionale media van Rijsel vergeten helemaal de Frans-Vlaamse cultuur. Weten ze trouwens dat ze bestaat ? Men kan er echt aan twijfelen als we luisteren naar de presentatoren van France Bleu die regelmatig de namen van onze dorpen van de Westhoek verminken. Deze radio pretendeert de radio van de hele regio te zijn. Nu, wanneer dagelijkse rubrieken in het Vlaams en in het Nederlands zoals deze die in het Picardisch bestaan ? In de pagina’s van La Voix du Nord in Rijsel geschreven is er geen enkele dag zonder een halve pagina van reclame voor de produkten ‘Parole de ch’ti’. Het gaat niet over gewone reclames ; de krant is verspreider van deze regionale producten. Vergeet deze zomer niet het tee-shirt ‘ch’ti en vacances’ te bestellen om uwe streekgenoten in de camping of aan de kust te herkennen… Het is zonder twijfel technisch moeilijk voor La Voix du Nord, maar het zou een teken van respect zijn voor zijn Vlaamse lezers deze reclames te schrappen uit de twee lokale edities van Duinkerke en Hazebroek. Het is zoals Ouest France (de grootste krant van Frankrijk) producten zou verkopen met het opschrift ‘Parole de Normands’ in zijn Bretoense edities… Daarentegen worden in de pagina’s van de editie van Hazebroek de mensen die in Frans-Vlaanderen leven regelmatig als ‘Vlamingen’ aanzien. Dat zou moeten vanzelfsprekend lijken, maar dit is zo ongewoon in de pers dat hierop dient gewezen te worden… “Een ch’ti kardinaal op bezoek” Maar het is La Croix du Nord die de zegepalm krijgt op het gebied van gebrek aan kennis over de regionale culturen. Kardinaal Albert Vanhoye is geboren en heeft gestudeerd in Hazebroek. Het artikel van 8 december 2006 over zijn bezoek aan de hoofdstad van het Houtland was getiteld : “Een ch’ti kardinaal op bezoek” !!! Dergelijk gebrek aan kennis van een regionaal weekblad over zijn eigen regio is kwetsend voor de Vlaamse lezer. Zowel ten aanzien van zijn gebied als van zijn bevolking, betekent de Franse Westhoek ¼ van het departement en 1/8 van de regio. Misschien bereikt ze niet een voldoende omvang opdat haar taal en haar cultuur het recht zouden hebben verder te bestaan dan haar (kleine) grenzen… De film gedraaid in Sint-Winoksbergen gaat de perken te buiten ; men komt nu met de ‘grote media artillerie’ in het hart van Vlaanderen om uit te leggen aan de Vlamingen dat ze ch’tis zijn. Dit kunnen we missen ! (1) ‘L’âme flamande à Bergues Saint-Winoc’ door Joseph Dezitter, Kim uitgeverij, Duinkerke 1970.

Volgende pagina > Einde >> 

Film - Media - Forum - Vertoningen - Nieuws 

Alle bioscoopzalen in België en Luxemburg

Gebruiksvoorwaarden - ©1996-2008 Ipm sa - Contact