Login Inschrijven
Paswoord Opslaan 
Home Films Programma Bonus Forums Agenda Services  
De mening van de bezoekers Open forum Gebruiksvoorwaarden   fr

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

La fiche du film L'avis de la critique Media L'avis des utilisateurs

Een film van Andrew Dominik met Brad Pitt, Casey Affleck, Sam Shepard, Mary-Louise Parker, Jeremy Renner, Paul Schneider, Sam Rockwell

Aantal berichten: 11 - 10 stemmen - Gemiddelde: 70%  Geef uw mening over deze film  -  Zich inschrijven

1  -  2
gezien door winnetou, 50 jaar, gepost op 24/08/2008 - quotering: 4/10 -
Deze film uitgekeken omdat ik een western altijd (Hoewel... The Great Silene = YEK !) een kans wil geven én omdat de hoofrdolspeler (Bob Ford, dus) zo goed bezig is. Wat mijn voorgangers gezegd hebben klopt natuurlijk wel = schitterende beelden (hoewel, is dat wel nodig ?), geweldige sound track,.... En toch maar 4/10 ? Ja, omdat er geen verhaal is en het allemaal voor geen meter boeit. Bovendien duurt de film nog eens veel te lang, ook !
gezien door danny15, 48 jaar, gepost op 29/05/2008 - quotering: 7/10 -
je bent er voor ,of je bent er niet voor, ik moet zeggen :ik weet het zelfs niet. het is eigenlijk een lange vertelling,over de drang naar roem en bekendheid. als je niet moe bent kijk je die film helemaal uit, want bijwijlen echt langdradig.men had er mijn inziens beter een echte actie western van gemaakt, met dezelfde doelstellingen. desalnietemin zeer goede acteerprestaties van de hoofdrolspelers, en een schitterende fotografie.
gezien door elisabethfrancet, 38 jaar, gepost op 15/02/2008 - quotering: 10/10 -
Een van de beste films van het voorbije jaar. Jesse James als half psychopaat-half intelligente gevoelsmens, wordt hier zeer indrkwekkend vertolkt door Brad Pitt, die nu echt op kruishoogte zit qua acteerprestaties. Het verhaal is zeer meeslepend, in het begin komt het wat traagjes en ietwat verward op gang, maar al snel zit je helemaal in het zadel en bijt je je nagels stuk om in een ijltempo de ene na de andere kop te zien rollen, door de volslagen paranoïde geworden Jesse. Alle, maar dan ook alle eer gaat in deze film wel naar de biologerende klassebak Casey Affleck, die hier één van de beste acteerprestaties van het jaar neerzet. Zijn zagerige stemmetje, zijn priemende, immer achterdochtige blik en zijn 'naturel' underacting werkt zo goed, dat hij alle aandacht naar zich toetrekt. Jammer voor Pitt, maar Affleck maakt de film uiteindelijk tot een echt meesterwerk.
gezien door Ven, 53 jaar, gepost op 08/01/2008  -
Formidabele mix van rauwe, realistische beelden die, denk ik, perfect het “echte wilde westen” tekent, maar op een weergaloos poëtische manier wordt weergegeven en overgoten wordt met een oorstrelende soundtrack. Meesterlijk ook hoe hier het ontstaan van de mythe Jesse James wordt geëvoceerd. Je wordt als kijker inderdaad niet direct in het verhaal meegezogen,(daarvoor wordt alles te afstandelijk benaderd), maar dit is een film die inhoudelijk nog wel een poosje blijft nazinderen en die tijdens het bekijken (op groot scherm!) een streling is voor het oog. Puik werk.
gezien door Jo Heyvaert, 38 jaar, gepost op 11/12/2007 - quotering: 8/10 -
Interessant werkstuk, deze Jesse James. Zo halverwege de film begon mijn aandacht een beetje te verslappen, omdat je je niet snel kunt identificeren met de personages en misschien ook wel omdat het bleke licht op de wintervlaktes een beetje overal en nergens lijkt heen te gaan... Maar dan krijg je naar het einde toe toch weer een menselijk en maatschappelijk inzicht en een ontknoping die kunnen tellen. Bleekheid en kilte troef eigenlijk, in heel de film, waarvan de afstandelijkheid goed aansluit op de karakters van de twee hoofdpersonages en de somberheid van hun bestaan. Alleen vond ik het karakter van Jesse James toch net iets te weinig uit de verf komen, terwijl de psyche van de "coward" eigenlijk meer impact krijgt. Wie qua beelden en verhaal wel iets aparts ziet zitten, en er graag de tijd voor neemt, moet deze Jesse zeker gaan zien, en liefst op een groot scherm natuurlijk.
gezien door pinguin13, 46 jaar, gepost op 15/11/2007 - quotering: 6/10 -
Ik vond deze film echt niet zo geweldig en het ergste is: ik weet niet eens waarom. Want de beelden zijn prachtig, de acteerprestaties zijn perfect (en ik ben helemáál geen Brad Pittfan) de sfeer is echt uitmuntend, want je voelt de kou gewoon in je botten als je de beelden bekijkt. Maar helaas laat de film me ook koud. Het stuk ná de moord lijkt op een iets te lang uitgesponnen epiloog en ik vraag me echt af wat 'the point' van deze film is.
gezien door Fab, 36 jaar, gepost op 01/11/2007 - quotering: 10/10 -
Toen ik hier op voorhand enkele commentaren las, had ik zo mijn twijfels of ik wel naar deze film zou gaan (2u.40 is wel zeer lang indien hij zo saai is als her en der beweerd wordt). Na het zien ervan durf ik te stellen dat dit misschien wel dé film van het jaar is. Eindelijk eens een prent waarin geen ééndimensionale, boordkartonnen personnages voorkomen maar echte mensen met verschillende gezichten (zoals wij allemaal in het dagelijkse leven verschillende gezichten hebben en de meest onaangename trachten te verdringen). Het personnage van Jesse James bijvoorbeeld, wordt zo genuanceerd voorgesteld dat je je hierin alleen maar kan herkennen en meevoelen met het wel en wee van de man. Hij wordt op sublieme wijze geportretteerd als de complexe man die hij in werkelijkheid wel eens zou kunnen geweest zijn : een gruwelijk meedogenloze moordenaar maar ook een liefdevolle vader, een loyale vriend maar ook haatdragend en wraakbelust tegenover diegenen die hem verraden, soms een ondoordachte losbol, andere keren dan weer gekweld door depressies en zelfinzicht. Wat het personnage van Jesse James in de film echter bovenal karakteriseert, is het tirannieke dat in hem schuilt (of zo komt het toch in ieder geval over). Hij schiet zijn vrienden die zich tegen hem keren niet zomaar dood (zoals in een doorsnee Hollywoodwestern of -actiefilm), nee, hij oefent op hen een soort van psychologische terreur uit gedurende een groot gedeelte van de film - hij laat ze de draagwijdte van hun verraad zodanig aanvoelen dat ze na verloop van tijd compleet instorten - waardoor de onderhuidse spanning voor zowel de kijkers als de personnages bijna ondraaglijk wordt. Dit is dan ook de subtiele en essentiële kracht van de film die je ofwel aanvoelt ofwel helaas niet. Ode aan Brad Pitt die op een meesterlijke wijze gestalte geeft aan Jesse James, dit moet zowat de eerste keer zijn dat hij volwaardig acteert. Maar ook de andere personnages mogen er wezen, een al even schitterende Casey Affleck als de verrader bij uitstek Robert Ford, een magistrale Sam Rockwell,... Een échte aanrader voor wie op gevoelsmatig vlak fijnzinnig aangelegd is en de doorsnee oppervlakkige (veelal Amerikaans commerciële) films met alleen maar actie aan zich laat voorbijgaan.
gezien door markie, 31 jaar, gepost op 27/10/2007 - quotering: 5/10 -
Deze film heeft zeker zijn kwaliteiten: Pitt die vond ik zeer goed, de fotografie van de natuur, de laatste tien minuten waren inhoudelijk heel goed, de muziek was heel mooi ... Maar ook een onnodig ingewikkeld verhaal ( arty farty ?), te weinig actie ( arty farty?), bij momenten heel slaperig,onnodig traag ... Tweede overgehypte film na Ben X ... 4 months, 3 weeks, 2 days vond ik wel heel knap in zijn genre mijnheer marcco :)
gezien door marCCo, 39 jaar, gepost op 23/10/2007 - quotering: 2/10 -
Er zijn zo van die films waar ik echt geen hol -excuse le mot- van snap waar ze al hun lof en bijhorende sterren vandaan halen, "2046" was er zo één, onlangs nog de gouden palm winnaar "4 Months..." en ook deze "Jesse James" mag in die hoek plaats gaan vatten. Blijkbaar was de oorspronkelijke lengte 4(!) uur, wat we in onze zalen kunnen zien duurt nog 2u40 (volgens de filmfiche althans), mijn versie hield op na 1u40 (my god waren dat reeds 100 lange minuten...), dus qua lengte kan ik akkoord gaan met een maximum quotering... Ook gezien : vale kleurenfilters, de comeback van de "flou artistique" en een fantastische fotografie van voorbijglijdende wolken. Niet gezien : enig acteerwerk die naam waardig, een verhaal dat je bij de nek grijpt of wat dan ook dat je aandacht op het scherm gericht hield (en niet op die knappe brunette twee rijen voor me).Een twee dus (uiteraard voor de brunette...) en da's vrij mild, wie een echt goeie western wil zien van de laatste jaren : "Open Range" van en met Kevin Costner; dit is arthouse-hype ,waarmee je kan scoren bij je hippe vrienden in de trendy lounge-bar, maar waar je als simpele filmduif alleen maar van gaat geeuwen.
gezien door LDC/NEO, 53 jaar, gepost op 15/10/2007  -
Eigenlijk wou ik niets kwijt over deze uitzonderlijke prent omdat het schandelijk is de toeschouwers op te zadelen met een korte versie van een film die origineel 4u30' duurt. Deze na véél produktieproblemen toch nog uit de commerciebrand gesleepte helft toont hoe meesterlijk het origineel moet zijn. Die komt wél uit op DVD. Dus voor één kéér preek ik dan maar voor het disketje, hoe intriest dat ook is.

Volgende pagina > Einde >> 

Film - Recensies - Media - Forum 

Alle bioscoopzalen in België en Luxemburg

Gebruiksvoorwaarden - ©1996-2008 Ipm sa - Contact