|
|
|
 |
|
gezien door Filmliefhebber, 30 jaar, gepost op 02/06/2007 - quotering: 7/10 -  |
|
Heerlijk spannend en vlot gefilmd oorlogsverhaal van Paul Verhoeven. Carice van Houten is oogverblindend en speelt op een fantastisch niveau. Verveling heeft op geen enkel moment de kans om toe te slaan.
Maar een meesterwerk is dit toch niet. |
|
 |
|
gezien door danny15, 48 jaar, gepost op 30/04/2007 - quotering: 10/10 -  |
|
schitterende film,zeer goede vertolkingen,geen moment vervelend,zelfs al duurt de film 139 min. ik lees de humo-recencies nooit meer! |
|
 |
|
gezien door jazzy1963, 45 jaar, gepost op 20/01/2007 - quotering: 9/10 -  |
|
Ik ben deze film gaan bekijken (en bewust) samen met mijn twee dochters (resp. 13 & 15 jaar). Zeer goed in beeld gebracht wat die oorlog allemaal teweeg bracht. Ik heb na de film ontzettend veel vragen gekregen over het hoe en het waarom de joden vervolgt werden.
Prima vertolking van de akteurs die Verhoeven bij elkaar bracht en dat met een niet Amerikaans budget! Petje af hoor.
Volgens mij heeft de reporter van Humo (den Eric) kort bij een bloedmooie dame gezeten en meer naar daar gekeken dan naar het scherm.
Een echte aanrader deze film. |
|
 |
|
gezien door tlouman, 66 jaar, gepost op 05/01/2007 - quotering: 9/10 -  |
|
Ik begrijp de kwotering van Humo niet. Een mooie film, fantastisch in mekaar gestoken en uitstekend geacteerd. Spanning een stukje geschiedenis van WO II. Bravo, Paul Verhoeven. |
|
 |
|
gezien door Ven, 53 jaar, gepost op 28/12/2006 - quotering: 8/10 -  |
|
Verhoeven heeft het film maken duidelijk in de vingers. Met veel schwung laat hij het verzetsverhaal afrollen, niet gehinderd door enige overdrijving, “karikaturisering” of gebrek aan geloofwaardigheid. De onwaarschijnlijkheden neem je er als kijker gewoon bij. Zeer sterke acteerprestaties van iedereen, maar toch een fenomenale vertolking van hoofdactrice Carice van Houtem. Erg de moeite waard: ontspanningscinema mét niveau. |
|
 |
|
gezien door marCCo, 39 jaar, gepost op 01/12/2006 - quotering: 9/10 -  |
|
Verhoeven's terugkeer naar de Nederlandse Cinema mag rustig bestempeld worden als een kleine triomf. "Zwartboek" is niet alleen een heel verzorgde, knap opgebouwde en uitstekend vertolkte (vooral door hoofdrolspeelster Carice) film geworden; maar daarinboven ook nog eens een licht provocerend en zonder meer essentieel stuk docudrama dat thuishoort in de top 10 van 2006. |
|
 |
|
gezien door markie, 31 jaar, gepost op 29/11/2006 - quotering: 9/10 -  |
|
Met Verhoeven weet je nooit ... Hij heeft al veel rommel op zijn actief, maar ook een aantal knappe films in hun genre ook: basic instinct, starship troopers ... Uitgekeken op Hollywood komt hij terug naar hier. En maakt een knappe film, boordevol intriges spanning sensatie en een snelle vaart ... De hoofdactrice is weergaloos trouwens en een mooie verschijning ... Die schaamhaarscene zou dat nu echt een bewuste verwijzing naar Basic instinct zijn ? dat zou echt zeer frank zijn ... Het was echt een zeer goede film, veel beter dan James Bond eigenlijk. De film deed me wel veel denken aan Soldaat van Oranje, ook van Verhoeven, met veel gelijknamige scenes : overwinningstafrelen, scenes op de rivier , ... |
|
 |
|
gezien door LDC/NEO, 53 jaar, gepost op 28/11/2006 - quotering: 9/10 -  |
|
Ondanks het smakelijke "Turks Fruit" of het spetter... "Spetters" werd Hollands glorie in bange dagen, Paul Verhoeven, door pers en politiek tot Amerikaanse ballingschap gedwongen. "Total Recall"-"Basic Instinct" of "Startroopers" werden superieure cult-classics en nu is de Meester terug tussen de Amsterdamse tulpen om z'n zwarte boekje open te doen. Naar vorm een héél Hollywoods boek met spektakulaire aktie, boeiende thriller-accenten maar ook die zo kenmerkende Verhoevenstempels als rauw geweld, hopen bloot en een lekker provocerende inhoud. Hier is de oorlog niet zwart-wit maar grijs. Iederéén is ergens wel slecht of schuldig en het verschil tussen een nazi/verzetsstrijder is miniem. Verhoeven heeft niets vergeten en geeft de Hollanders die hem destijds bescheten lik op stuk. Dit is enorm boeiende ontspanning(grootse Carice "Minoes" van Houten) en tegelijk één grote metafoor over de regisseur en zijn verhouding met het Vaderland. Alwéér om van te smullen...bedankt Paul. |
|