|
1
-
2
-
3
-
4
-
5
|
|
 |
|
gezien door Karl, gepost op 07/04/2006 - quotering: 6/10 -  |
|
Het is niet omdat we als Belgen en blanken -terecht- met een immens schuldgevoel zitten omtrent de genocide in Rwanda, dat we elke film hieromtrent schitterend moeten vinden. Deze film heeft zeker de verdienste het thema aan te kaarten en ons in ons blootje te zetten als het om Afrika gaat; de acteerprestaties zijn goed - zonder meer. Wat me wel stoort is de Hollywoodlijn van deze prent: een echte remake van Schindler's List. We hebben het over een slachtpartij waar in enkele weken tijd tot een miljoen mensnen vermoord zijn. Toch slaagt deze 'held' erin om alle mensnen die hij tegenkomt (buren, vrienden, gasten) te redden. In Hollywood mogen de doden duidelijk geen gezicht hebben. Zolang het anonieme zwarten blijven die ergens in een zeer ongeloofwaardige en kitscherige dodenweg-scene omkomen, kan het. Ik had het veel geloofwaardiger gevonden als enkele slachtoffers als hoofdpersonnages werden opgevoerd. Maar blijkbaar kan Hollywood dat (nog) niet aan en blijft het zoeken naar een happy ending, ook bij een miljoen doden. Dat is pas misplaatst. Daarom: verdienstelijk, leerrijk, een beetje boetedoening voor ons -salonhelden- maar als film een zwakke vertoning (ook door de fake spanningsmomenten zwaar onderlijnd door de bombastische muziek). |
|
 |
|
gezien door Fanny Henriet, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
voor wie die denken dat dit een zielige film is , het is echt de moeite waard. ik ben 14 en ik dacht eerst dat ik er niets van ging snappe maar uiteindelyk was het niet zo...ik heb er echt heel veel van genoten!het is een ruwe en tegelijkertyd een emotionele film.een harde realiteit die al van heel lang in afrika ontstaat , ongeveer elke dertig jaar begint het nu steeds weer , maar het is dan toch minder hard want nu zijn er mensen die zoals de tutsi volkeren helpen tegen deze soorten aanslagen. mijn quotering voor deze fantastische film is 11/10!!!!...u mening over vrede en oorlog zal bij sommigen veranderen na deze film... |
|
 |
|
gezien door Melis Bart, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
prachtige, bij momenten harde en ontroerende film met uitstekende acteerprestaties. Een aanrader, zeker voor mensen die (zoals bij mij ook het geval was) niet goed op de hoogte waren van de gruwelijke gebeurtenissen die zich in 1994 afspeelden in Rwanda. Niet te missen! |
|
 |
|
gezien door lau vankan, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
ik verbaas me dat de westerse wereld dit bloedbad heeft toegelaten |
|
 |
|
gezien door C.V.D., gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Ik geef het een 10...in het KWADRAAT! Deze moet je gezien hebben! (Ik geef ook een dikke "BOE" aan de mensen die deze film slechte kritiek durven geven, ...mensen die eerder American-Pie lusten?!) |
|
 |
|
gezien door simon, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Lang geleden dat een film mij nog zo raken kon. Fantastisch! |
|
 |
|
gezien door Johan, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Paul Rusesabagina is de Afrikaanse Oscar Schindler. Die man heeft niet 1 of 2 keer maar gedurende 100 dagen 101 keer zijn even geriskeerd en daardoor meer dan 1200 mensen gered. Ik was zwaar onder de indruk van dit verhaal en schaamde me 'westerling' te zijn... Zoals de ondertitel van de film stelt : "Toen de wereld haar ogen sloot, open hij zijn armen". Schandalig dat de hele wereld toekeek toen +/- 1.000.000 mensen werden afgeslacht! En zeggen dat er zich op dit moment weeral gelijkaardige toestanden voordoen in Darfoer... en weer kijkt de wereld toe... |
|
 |
|
gezien door ErikF, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
ben er nog altijd niet goed van, wat een aangrijpend verhaal. Ik volg dan ook de critiek van marc cordier, hoewel ik deze film meer aangrijpender vond dan schindler's list. Ik vind ook de heren die hier onterechte en flauwe kritiek geven hun houding beneden alle pijl. Als Belg/europeaan zou je je tot in het centrum van je hart moeten schamen. Dit zou ook verplicht moeten getoond worden in scholen. |
|
 |
|
gezien door Sofie, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Verdient meer dan 10/10. Het kan ook niet anders, maar deze film is uiterst aangrijpend. En dan hierbij denkend dat dit deze geschiedenis zich nu elders ook voordoet... niet te begrijpen, maar het is zo... |
|
 |
|
gezien door marCCo, 39 jaar, gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 -  |
|
Het waargebeurde verhaal van een hutu-hotelmanager (een waarlijk uitstekende Don Cheadle) die honderden tutsis onderdak gaf in een Sabena luxe-oord tijdens de Rwandese genocide van 1994 (waar voor alle duidelijkheid hutus ongeveer 1 miljoen tutsis afslachtten). Doet heel hard denken aan "Schindler's List", cinematografisch misschien minder sterk ,maar wel met meer kloten, deze "Hotel Rwanda". De film haalt je onderuit (zeker ons,Belgen)en doet je wegkruipen van schaamte (toen al duidelijk was wat er stond aan te komen, lieten de VN enkel de westerlingen evacueren en de tutsis werden aan hun lot overgelaten). Vuil stukje recente geschiedenis, dat we maar al te graag zouden vergeten, hopelijk zorgt deze film ervoor dat ook heel wat mensen die anders wegzappen tijdens het journaal met de neus op dit mensonterend schandaal gedrukt worden.Een dikke tien en verplichte kost wegens geschiedkundige waarde, evenals omwille van het feit dat het gewoon een ongelooflijk aangrijpende en accurate film is. |
|