| antonius heeft reeds 91 berichten op het forum geplaatst. |
|
 |
|
|
1 - 2 - 3 - 4 - 5
|
|
 |
|
|
Memento,
gepost op 07/04/2006 - quotering: 10/10 |
|
het is nu oktober 2004 en ik heb deze film in e zalen gezien in 2001, en ik kan me bepaalde scènes nog zo voor de geest halen: de eerste scène van de film, de 2 scènes waar Carrie-Anne Moss buiten gaat, in de auto gaat zitten, en terug binnenkomt, maar dan achterstevoren gemonteerd, zijn vriend met de bril op die bij hem in de auto zit, de hotelscènes, de flashbacks. Carrie-Anne Moss speelt ook in The Matrix, en Guy Pearce speelt in "Priscilla, Queen of the Desert", samen met Hugo Weaving, die ook in The Matrix speelt. |
|
 |
|
|
Andrei Rublev,
|
compleet essentiele cinema; waarschijnlijk de beste film ooit. |
|
 |
|
|
Metropolis (1926),
|
Destijds de duurste film ooit gemaakt; met zeer veel figuranten en decors. Tijdloos verhaal over "tussen het hoofd en de handen moet het hart zijn". Probeer de originele versie te zien, niet de ingekleurde met muziek van Queen. |
|
 |
|
|
2001 - A space odyssey,
gepost op 07/04/2006 - quotering: 6/10 |
|
onlangs nog eens herbekeken, en hij is verouderd, te traag (dat was hij altijd al). Er blijven briljante beelden inzitten, maar er kan serieus in geknipt worden. |
|
 |
|
|
37,2° le matin,
|
geweldige film, die eigenlijk nog beter is in de lange versie van 3 uur. Onvergetelijke muziek. Béatrice Dalle is heel sensueel, en heel geloofwaardig als aftakelende vrouw. Ook visueel een pareltje, met mooie opnamen op het strand. |
|
 |
|
|
Bad lieutenant (1992),
|
Harde, gore (en ik wik mijn woorden) film, met een onvergetelijke Harvey Keitel |
|
 |
|
|
Old boy,
gepost op 07/04/2006 - quotering: 4/10 |
|
Wat een teleurstelling; het scenario is heeeel vergezocht; alles is zo buiten proportie dat je je totaal niet kan inleven in de personages, en dan heb ik het niét over die opsluiting, maar alles wat erop volgt, en zeker de ontknoping. De film zou over schuld, boete en loutering door fysiek lijden moeten gaan, maar komt gewoon belachelijk over. En hij kan echt wel filmen, wat blijkt uit de overgangen tussen verschillende scènes, en sommige scènes op zich. En ik houd wel van die Aziatische cinema, After Life, Zang Yimou films, Wong Karwei, Takeshi Kitano, Kurosawa, etc laat maar komen, maar dit is over the top. |
|
 |
|
|
Nosferatu de Vampier,
|
Klassieke griezelfillm, met ongeevenaarde Max Schreck. |
|
 |
|
|
The Pianist,
|
wat mij bijblijft is hoe toevallig het allemaal gebeurd is, door het oog van de naald... en de scènes op het einde van de film. |
|
 |
|
|
The Manchurian Candidate,
|
nog niet zo lang geleden gezien op dvd, en die viel best mee: heel efficient verhaal, goed geacteerd, dé film over paranoia aangaande moorden op politici; is lange tijd verboden geweest, tot ergens in de jaren 80; wat mij ook bijbleef was dat hij zo "modern" overkomt. Misschien teveel naar "24" gekeken. |